Vill du starta e-handel? Här listar vi de bästa tipsen

2020-04-06

I tider som dessa kanske du har slagits av tanken på att starta en e-handel. En e-handel är ett tryggt sätt för dig som småföretagare att försäkra dig om att dina varor eller tjänster är tillgängliga även om besöksantalet minskar i din fysiska butik. Att lansera en e-handel kan kännas komplicerat och som ett stort steg att ta i din verksamhet, men vi hjälper dig genom våra bästa tips för inför en uppstart.

Budget
Det är alltid en god idé att göra en budget innan man utvecklar en ny tjänst. Räkna baklänges och ta reda på vilka fasta och rörliga utgifter din e-handel kommer att ha varje månad. Fördelen med en e-handel i jämförelse med en fysik butik är att underhållningskostnaderna ofta är lägre.

Ett bra domännamn
Har du redan en fysisk butik? Se till att ditt domännamn är samma eller likt. Dina befintliga kunder ska känna igen sig. Det är bra om namnet du väljer är lätt att stava och uttala så att det inte uppstår några problem att hitta till din e-handel. En god idé är att googla på ditt tilltänkta namn för att se vad du konkurrerar med.

Välj en passande plattform
Det finns en rad olika plattformar att använda sig av när man startar en e-handel. Du kan välja att bygga din hemsida själv, anlita någon som gör det eller köpa ett färdigt system redo att bli en nätbutik. Fråga dig själv hur du vill att just din nätbutik ska se ut, vilken design passar dina produkter? Tänk på att konkurrensen är stor och att det är en investering att anlita någon som skapar en snygg e-handel utan tekniska problem om du själv inte har den kompetensen.

Här har vi länkat både gratis- och betalplattformar redo att användas:

Bestäm innehåll
Bestäm vad din e-handel ska innehålla, det vill säga vilka produkter du vill sälja. Välj produktkategorier och se till att ha en bra sökfunktion för att underlätta för besökaren. Titta på e-handlar som du själv tycker är smidiga att navigera i och fråga dig själv vilka funktioner som bidrar till det.

Distribution och betalning
Ha en plan! Med en plan om hur distributionen ska se ut och hur du ska hantera köp och returer kommer allt gå smidigare när e-handeln väl öppnar. Har du möjligheten att packa varor själv eller behöver du anlita någon som sköter det åt dig? Skaffa trygg betalning, alltså en mellanhand som ser till att betalningen sköts på ett korrekt sätt. Se också till att vara påläst om e-handelslagen.

Marknadsför din shop
Onlineverksamheter skapas och växer hela tiden, ett smart och enkelt sätt att marknadsföra just din e-handel och skapa trafik är via sociala medier, sponsrade inlägg och platsannonser. Tänk över vilken målgrupp e-handeln riktar sig mot och anpassa annonseringen efter den. Ett tips är att använda Google Analytics för att ta reda på mer om vilka som besöker din e-handel.

Underhåll e-handeln
Det är viktigt att komma ihåg att en e-handel kräver underhållning och kan vara minst lika tidskrävande som en fysisk butik. Din butik behöver kontinuerligt uppdateras och skötas om. Det ska vara lätt för kunden att se om en vara är slut eller om en ny inkommer, ifall det finns erbjudanden eller om en ny lansering är på väg. E-handeln ska kunna förmedla allt som du själv kan förmedla till dina kunder i en fysisk butik.

Ha en bra kundtjänst
För att skapa trovärdighet och förtroende mellan nätbutiken och kunden är det viktigt med en bra kundtjänst. Se till att ha kapaciteten att svara på frågor snabbt och att ha stor transparens vad gäller kontaktinformation som telefonnummer och mail.

Läs mer om Smart Handel här »