Våga vara egenföretagare

Med ryggen mot en liten åker omgiven av skog kikar vi in i bostadshusets källare. Det är mysigt, ombonat och färgrikt i mjuka, naturliga färgtoner. Mitt i rummet står ett stort, rustikt bord, och där sitter Eva Stranne Linneroth, ägaren till företaget Linneprinsen.

linneprinsenbokföringsprogram

För några år sedan sadlade teknikern och utbildningskonsulten Eva om och köpte det lilla företaget vars affärsidé är att erbjuda högkvalitativa och klassiska kläder och inredningsprodukter i linne till rimliga priser. Hennes passion för garn och tyger gav henne riktningen.

–Lin är ett fantastiskt, nästan bortglömt material. Det är bättre för naturen, blir vackrare med åren och det får vara skrynkligt. Det rimmar dessutom bra med mina tankar om hållbarhet. Jag är emot det här slit-och-släng-modet och att bara köpa nytt. Med en enda ny accessoar eller ett nytt plagg kan du få en gammal garderob att blomma upp, menar Eva.

Att kombinera en passion med intresset för att göra bra affärer är drivande i företagandet. Eva vill dock växa långsamt och utan växtvärk.

–Jag tar hjälp av mina kunder och har ett bra nätverk där jag får inspiration och kan utveckla sortimentet och nya idéer i min takt, berättar hon.

Våga och vinn

–Det roligaste med att driva företag är att man bestämmer helt själv. Det är klart att ekonomin bådar viss oro ibland men det är friheten och passionen som engagerar mig, fortsätter hon. Som egenföretagare måste man våga. Och våga göra fel. Det är så man lär sig. Man måste ha ett driv. Det finns många företagare som inte är entreprenörer – och tvärtom. Men har man en bra idé och brinner för den så får man lära sig affärsmässighet och hur man ska tjäna pengar.

Egenföretagaren möter många utmaningar och Eva menar att man får lära sig den hårda vägen. Hon tipsar om att det är viktigt att titta på varje process och försöka skära ner i tid. Administrationen är en sak som måste vara effektiv och där har Eva haft bra hjälp av Hogia Smart.

–Jag jobbar hemifrån och det kan ju gärna bli väldigt rörigt. Som egenföretagare behöver man effektivisera och bestämma när man ska göra vad. Jag har en bestämd administrationsdag för då vet jag att det blir gjort. Tidigare var det en massa papper men nu gör jag det mesta på nätet, allt är samlat där och jag slipper papper. Jag gör det jag behöver på samma plattform och allt är väldigt enkelt.

Som företagare är det lätt att bara vara kreativ och göra det man brinner för. Eva tipsar om att inte glömma allt annat som måste göras och att hitta ett bra system som stöttar det administrativa.

Sammankopplat molnsystem

Eva har Hogia Smarts olika sammankopplade moduler; lön, bokföring, fakturering, leverantör. Hon jobbar, och har allt samlat, i molnet vilket är flexibelt och effektivt. Det kapar många delar. –Man kan göra allt på en och samma gång, och snabbt dessutom. Jag arbetar med ekonomin hemma, hos kund eller om jag får en stund över mellan kunderna i bilen. Det bästa är att kunna fakturera direkt efter kundbesöket. Och hos en leverantör lägger jag upp alla uppgifter på plats, berättar hon. Smartsystemet är väldigt enkelt att jobba i. Det är överskådligt i ett sammanlänkat system och sedan gillar jag att Hogia som företag ligger nära mig. Jag tycker om att nätverka i närområdet.

När Eva började med Hogia Smarts molnbaserade system tyckte hon att det var lätt att komma igång.

–Supporten hjälper mig alltid och inga frågor är för dumma. Man behöver inte kunna så mycket innan och arbetsgången är pedagogiskt upplagt. Det finns många bra rapporter att ta ut och jag är trygg med att allt blir rätt och ser snyggt ut. Fakturan är ju ansiktet utåt mot kunden och den måste vara seriös och prydlig, konstaterar Eva.

På frågan om vad som är det bästa med systemet svarar Eva snabbt att hon gillar att fakturor bokförs automatiskt och att allt funkar i samma system.

–Jag fakturerar från surfplattan, trycker på fakturering och sedan bokförs det automatiskt. Och likadant vid inbetalning; trycker på betalt och så bokförs även det automatiskt. Det är viktigt att sådant här fungerar smidigt, säger Eva.

 

Samverkan med kunden

Innan Eva lämnar oss utanför Bobehagets butik i Skärhamn där vi fått vara med en stund, pratar vi lite om kundmötet.

–Det viktigaste i mötet med kunden är att lyssna. Kunden har inte alltid rätt men som entreprenör får man lära sig att hitta lösningar så alla blir nöjda. Det är roligt att utveckla verksamheten ihop med kunden. Jag tittar och funderar på hur kundens sortiment ser ut och tänker hur det kunde kompletteras med mina grejer.

Eva vinkar och kör iväg till nästa kundmöte. Hennes sista visdomsord om egenföretagandet känns som en bra sammanfattning av Eva som person. Lyhörd, driven och ansvarsfull.

–Det bästa med att driva Linneprinsen är att det är mitt. När det går bra är det jag som har gjort det. Och går det mindre bra eller om man gör fel, då är det också jag… Jag ansvarar fullt ut och gör allt själv vilket är både stimulerande och roligt.

 

Vi rekommenderar:

EKONOMI-INFO, Sveriges största nyhetsbrev inom ekonomi, redovisning och skatter >>

Lilla Redovisningsskolan >>