Våga ta bra betalt - och fakturera snabbt!

Prissättning är ett ämne som många företagare brottas med. I början av företagsresan är man kanske osäker på hur mycket man kan ta betalt. Vi kanske inte vet vad andra företag i samma bransch debiterar eller tror att vi måste ha lägre priser än andra tills den dag då vi blivit ett mer etablerat företag. Kanske bär vi på en osäkerhet kring hur mycket vi vågar ta betalt. En osäkerhet kring hur man som nystartat företag kan ta lika betalt mycket som, eller mer än, större företag. Men faktum är att vi ofta kan ta mer betalt än vad vi tror!

Räkna ut hur mycket du behöver ta betalt
Det bästa du kan gör är att börja med att räkna ut hur mycket du behöver debitera för att ditt företag ska gå runt. Börja med att räkna på hur mycket intäkter du behöver ha in varje månad för att kunna betala ut löner, företagets fakturor osv. Om du skulle ha full beläggning, vad måste du då ta i timpris för att komma upp i den summan? Eller hur många produkter skulle du behöva sälja?

Om du redan startat ditt företag men fortfarande inte räknat ut detta, så bli inte orolig! Det är inte alls ovanligt att företag först efter att man har varit igång ett tag börjar titta på vad de måste debitera per timme/produkt för att komma upp i rätt nivåer och får koll på sina marginaler.

Ta reda på vad dina branschkollegor debiterar
Det är alltid bra att ha koll på vad andra i samma bransch debiterar. Oavsett om du väljer att profilera dig som ett billigare och kostnadseffektivt alternativ eller som ett dyrare och mer exklusivt val så är det bra att veta vad du jämför dig med. Ta tid att göra din research och våga fråga!

Ditt pris signalerar ditt värde — våga ta betalt
I början av ett företags resa är det många som inte vågar ta bra betalt. Man tänker kanske att man inte har den kompetens och erfarenhet som krävs ännu. Man kanske jämför sig med andra i branschen och tänker att man inte kan ta lika mycket betalt som dem.
Många tar därför mindre betalt än branschsnittet för att kompensera för det man själv tycker att man brister i. Men faktum är att man då ofta gör både sig själv och kunden en björntjänst!
För när man tar mindre betalt så signalerar man att produkten eller tjänsten man säljer inte har så stort värde som andra alternativ på marknaden.
Så våga tro på dig själv och ta bra betalt så att kunder ser och förstår ditt värde!

Höj dina priser utan att ta mer betalt från kunden
Att höja sina priser är sällan enkelt. Kunder kanske börjar gnälla om de måste betala mer och kanske tycker du själv också att det känns jobbigt att behöva motivera varför du ska få så pass mycket betalt trots att du har ett nystartat företag.
Då finns det ett enkelt knep som du kan använda dig av, nämligen att höja priserna utan att faktiskt ta mer betalt. Och det är enklare än du tror! Du kan helt enkelt sätta ett högre pris men sedan säga till kunder att ni erbjuder rabatt. Du kan till exempel säga till kunder att ”vanligtvis kostar detta X men för just er som är återkommande kunder kan vi ge en rabatt på X%”. Då vänjer sig kunderna vid ett högre pris utan att ni behöver pressa dem på att betala det priset just nu.

Fakturera, och gör det snabbt
Att skicka fakturor låter kanske som en enkel uppgift. Men faktum är att många företagare drar sig från administrativa sysslor vilket inte allt för sällan resulterar i att fakturor kommer veckor eller månader efter ett avslutat arbete. Detta skapar ibland en känsla av att projektet eller försäljningen inte är avslutad. Att fakturera direkt efter ett avslut skapar därför en bättre försäljningssituation. Efter en betald faktura är det ofta lättare att plocka upp telefon och påbörja samtal om fortsättning av ett samarbete.

Skicka fakturor på 1 minut — läs mer om hur du enkelt sätter upp fakturering »