Vad ska du tänka på innan du anställer?

2022-10-26

Vad tycker du är viktigt att tänka på när du ska anställa mer personal? Att anställa personal är spännande, roligt och kanske lite skrämmande. Ditt företag går sannolikt bra när du bestämmer dig för att anställa och det är nu du känner att ni behöver bli fler. Därför kan det vara bra att fundera på några saker innan du lägger ut annonsen för lediga tjänster – vad ska man tänka innan man anställer? Vi har tipsen.

Anställningsform
Innan du påbörjar en anställningsprocess behöver du fundera på vilken typ av anställningsform du är ute efter. Det finns flera stycken att ta hänsyn till:

  • Tillsvidareanställning
  • Provanställning
  • Deltidsanställning
  • Timanställning
  • Tidsbegränsad anställning
  • Allmän visstidsanställning
  • Vikariat
  • Säsongsanställning

Fundera på ditt behov – det är detta som styr vilken typ av anställning som passar ditt företag. Tänk även på att det är viktigt att anställningsformen är tydlig när den nyanställda skriver på sitt avtal.

Rekrytera eller ta in konsult
Först och främst kan det vara bra att fundera på om tjänsten är tillfällig eller inte. Om den är tillfällig kan det räcka med att hyra en konsult eftersom du då får en kompetent person som hjälper dig under en kort tid. En konsult kräver inte heller att du betalar några sociala avgifter – vilket kan vara positivt för dig.

Har du bestämt dig för att anställa? Toppen! Då finns det några saker att tänka på. Börja med att skriva samman en kravprofil. Här skriver du ner:

  • Tänkta arbetsuppgifter
  • Personliga egenskaper
  • Ansvar
  • Erfarenhet
  • Anställningsvillkor
  • Lön

Dags att lägga ut annonsen
Därefter kommer vi till annonseringen. Idag finns det många olika plattformar att annonsera ut sina jobb på, exempelvis LinkedIn, Blocket Jobb eller Arbetsförmedlingen. Här är det lätt att nå ut till många och tänk även på att sprida ordet om att du anställer till dina kontakter.

Förhoppningsvis får du in många sökande och kan påbörja dina anställningsintervjuer. Välj ut de kandidater som du tror skulle passa bäst. Glöm inte att förbereda dig inför intervjuerna – läs igenom allas ansökningar och skriv ner de frågor du vill ställa till dem. Ett tips är också att alltid be om referenser för att få reda på mer om de sökandes tidigare prestationer på arbetet!

Intervjuerna är avklarade och du har förmodligen hittat din kandidat. Grattis! Innan din nya medarbetare startar bör du förbereda ett anställningsavtal och här ska ett par saker finnas med:

  • Anställningsform
  • Startdatum
  • Arbetsplats
  • Arbetstid
  • Lön
  • Semesterdagar
  • Kollektivavtal
  • Uppsägningstid

Vilka lagar bör du tänka på?
Som egenföretagare har du även flera skyldigheter gentemot dina anställda och det finns lagar att hänsyn till som är viktiga att känna till.

  • Arbetsmiljölag
    Detta gäller dina skyldigheter för att skapa en bra arbetsmiljö.
  • Medbestämmandelag
    Det innebär bland annat att dina anställda ska ha inflytande i vissa frågor.
  • Lagen om anställningsskydd (LAS)
    Denna lagen handlar om vad som gäller vid uppsägning och anställningsavtal.
  • Arbetstidslagen
    Här gäller allt kring tid kan man säga. Det kan gälla regler kring övertid, arbetstid, raster och jourtid.
  • Föräldraledighetslagen
    Denna lagen uppger bland annat vem som har rätt till föräldraledighet och tidsspann.
  • Semesterlagen
    Här kan man läsa om rätten till förmåner, ledighet och ersättning vid semester.

Att anställa ny personal är spännande men kräver även en hel del eftertanke hos dig som potentiell arbetsgivare. Det finns mycket att tänka på innan du bestämmer dig för att anställa och vi hoppas att du fått svar på några av dina funderingar. Stort lycka till i sökandet efter nästa medarbetare!

Vill du ha fler småföretagartips?