Slipp admin och få tid till personalen

Ditt företag växer och ni har signat fler kunder på senaste tiden. Men det innebär en hel del jobb och det har lett till att du spenderar allt mer tid i telefon och framför datorn med en hög av administrativa uppgifter, långt ifrån dina medarbetare. Det känns inte kul längre och du känner att du hamnar för långt ifrån det du hoppades att du skulle göra. Här berättar vi om hur du hittar tillbaka.

Att driva företag är inte alltid en dans på rosor. Det kanske du aldrig trott heller men visst kan det vara så att man hoppats att man skulle ha tid för andra saker ibland. Till exempel kan det handla om att faktiskt spendera värdeskapande tid tillsammans med sina medarbetare. Med för tung administrativ belastning går inte det… men du har inte heller råd att anställa någon för att lösa allt. Hur gör du?

Se dig omkring efter nya lösningar
Om och när du finner dig själv i situationen där din tid inte räcker till för det du skulle vilja göra är det dags att tänka om. Akta dig för att inte fastna i tankemönstret “men det löser sig snart”. För i de allra flesta fall gör det inte det. Framförallt är administrativt arbete inte något som det helt plötsligt kommer att bli mindre av, snarare tvärtom… Därför måste du vara lite på tårna och se dig omkring efter nya lösningar. Det viktiga är att hålla ögonen öppna för möjligheter att förändra vardagstillvaron.

Lägg fokus på att optimera
Ett annat tips för att spara in på den tid som annars rinner iväg så fort på administration är att optimera. Undersök vad för processer du kan effektivisera. Vad måste du göra själv och vad kan du delegera? Det är alltför vanligt att man som chef tar på sig mer uppgifter än vad man behöver. Det blir lätt att tänka “jag sköter faktureringen” och så tar man på sig en hel process som egentligen hade kunnat delas upp på flera personer, till exempel.

Ta hjälp
Det går inte att understryka detta tillräckligt. Ta inte bara hjälp av dina kollegor som vi nämnde här ovanför utan även av olika program och system som kan hjälpa dig att automatisera din administration. Hos Hogia tillåts du till exempel utforska olika hjälpmedel åt gången för att sedan välja själv vilka delar av administrationen du behöver hjälp med. Du kan spara in en hel mängd tid på såväl fakturering som lönehantering, årsredovisning och bokföring. Tid som du sedan kan spendera tillsammans med dina kollegor och utveckla din verksamhet.

Vill du veta mer om vilka delar av din verksamhet som du kan få hjälp med hos Hogia? Spana in några av våra produkter här »