Så registrerar du nytt AB!

2021-10-25

Vill du starta aktiebolag? En positiv konsekvens efter pandemin har faktiskt varit en våg av nystartade småföretag. Allt fler personer utforskar eget företagande och startar aktiebolag. I den här artikeln går vi igenom hur du gör, steg för steg.

Om du har bestämt dig för att starta ett aktiebolag vill vi passa på att säga grattis! Du har antagligen en utmanande tid framför dig men även väldigt spännande. För att kunna starta på riktigt och driva eget behöver du registrera ditt AB. Och det ska vi passa på att hjälpa dig med.

1. Ta beslut om uppstarten och ta dina första steg
Personen som startar ett aktiebolag kallas för stiftare. Är ni flera personer som startar företaget ihop så är ni alla stiftare. För att starta upp behöver ni upprätta ett dokument som heter stiftelseurkund.

I stiftelseurkunden ska ni ange hur mycket som ska betalas för varje aktie, ni ska också ange uppgifter om funktionärer i företaget och ge ett förslag på bolagsordning. I den ska ni i sin tur ange företagsnamn och vilken verksamhet ni ska bedriva i bolaget.

2. Aktier ska tecknas och betalas
Som nämnt ska du ange hur många aktier du ska teckna i stiftelseurkunden. Du som startar aktiebolaget köper alltså aktier i det. Alla som köper aktier ska skriva under aktieteckningen. Det är däremot inget krav på att alla stiftare måste köpa aktier. För ett privat aktiebolag krävs ett minimum på 25 000 kronor i aktiekapital.

3. Banken fixar dina banktjänster
I nästa steg behöver du prata med banken, de hjälper dig nämligen med att ordna de banktjänster du behöver. De hjälper dig också med ett bankintyg som du sedan ska skicka till Bolagsverket. I det intyget står det att ditt aktiekapital är inbetalt.

4. Stiftelseurkunden
Aktiebolaget är bildat när alla stiftare skrivit under stiftelseurkunden.

5. Anmälning och betalning
Nu är det dags att anmäla ditt nya företag till Bolagsverket. Det måste ske senast sex månader efter ni har upprättat stiftelseurkunden. Du kan enkelt registrera ditt företag på Bolagsverkets e-tjänst verksamt.se. Där följer du bara instruktionerna och tecknar med hjälp av ditt bankId. Din bank kan dessutom skicka ditt bankintyg på aktiekapitalet direkt till e-tjänsten. Vi anmälan behöver du också betala en registreringsavgift till Bolagsverket.

6. Bolagsverket beslutar om registrering
När du lämnat in din anmälan tar Bolagsverket ett beslut om registrering. Och om allting godkänns får ditt företag sitt organisationsnummer och blir en juridisk person. Nu kan du sätta igång med verksamheten!

7. Anmäl verklig huvudman
Inom fyra veckor efter registreringen måste du och dina eventuella bolagskompanjoner anmäla verklig huvudman till Bolagsverket. Verklig huvudman är den personen eller de personerna som ytterst äger eller kontrollerar företaget.

Nu har du ett företag som är redo att drivas – Grattis! Men självklart tar inte resan slut här, utan nu behöver du ta en hel del andra beslut. Delvis kommer du att behöva ett bokföringsprogram. Hos Hogia Small Office finns ett utbud av moduler som du själv kan välja och vraka mellan, för att hitta det som passar dig och dina behov. Du hittar allt du behöver veta om våra lösningar här!