Så får du koll på ditt lager

Att ha koll på ett lager precis i uppstarten av en verksamhet är kanske inte speciellt svårt. Men, så fort du förvärvat fler kunder och börjat samarbeta med fler leverantörer blir det hela lite krångligare. Därför tipsar vi dig om hur du snabbt och enkelt får koll på lagret igen!

4 tips att komma ihåg när du hanterar ett lager
Först och främst är det på sin plats att tipsa om 4 saker som är viktiga att komma ihåg när du ska börja hantera ett lager. Oavsett om du har ett avancerat hanteringssystem eller en anteckningsbok för att dokumentera ditt lager måste du se till att alltid bocka av de här punkterna: 

  1. Hitta ett system
    Som sagt, oavsett om du använder ett köpt system eller ett excelark – skapa ett system som fungerar. Att anteckna in i fördärvet på post it-lappar är kanske inte optimalt men poängen är att artiklarna i lagret ska finnas noterade och sorterade. På så sätt kommer inte saker bort och du har hela tiden koll på vad du har inne. I slutändan kommer det att innebära att du varken slösar resurser eller pengar
  2. För statistik
    Genom att föra statistik på ditt lager kan du snabbt och enkelt räkna ut vad du behöver ta in mer av och vad du inte ens behöver ha med i nästa beställning. Det kan dessutom vara en god idé att kika på marknadens statistik för att följa diverse trender som kan påverka ditt lager.
  3. Gör inga gissningar
    Ett annat knep för att inte slösa varken resurser eller pengar är att sluta göra gissningar eller antaganden. Om du tittar på dina noteringar och din statistik borde du kunna göra beräkningar på diverse säsongsförändringar och så vidare. Strunta i att anta hur mycket du behöver beställa.
  4. Ta dig tid för att kontrollera
    Många skippar det här steget för att orken helt enkelt tar slut. Men, det går inte att tillräckligt understryka hur viktigt det är att dubbelkolla. Det må ta tid men det du i slutändan tjänar på att göra det är definitivt värt tiden det tar.

Ett ekonomiprogram som ger dig koll på lagret
Genom Hogias samarbete med ProSmart finns nu helt nya möjligheter för dig med lagerhantering. Det är ett ekonomiprogram där du kan registrera dina lagerartiklar för att sedan kunna föra statistik och få en snabb överblick. Du behöver inte ens besöka lagret för att enkelt kunna se vad du faktiskt har inne. Programmet passar de flesta branscher. Dessutom kan du sköta såväl bokföring som fakturering, offerter, ordrar och leveranser i samma system.  

Syftet med Hogia ProSmart är att du som småföretagare snabbt ska få en överblick på ditt lager och samtidigt ha en fullständig kontroll över inkommande och utgående fakturor och ordrar. Vill du veta mer om Hogia ProSmart?