Ordlista

Kontering, verifikationer och kontantmetoden. Det finns många krångliga termer i företagets ekonomi och redovisning. Vi reder ut begreppen.

Inbetalning/Inkomst/Intäkt

Det är lätt att blanda ihop begreppen inbetalning, inkomst och intäkt då de alla tre är uttryck för att man fått pengar för något man utfört eller sålt. I företagsekonomin har skillnaden stor betydelse inom bland annat kalkylering, beskattning och redovisning. För att göra skillnaderna tydliga förklarar vi här alla tre begreppen:

Inbetalning: En inbetalning är tillfället då det kommer in pengar till ditt företag. En inbetalning görs när din kund betalar en faktura eller kontant för en utförd tjänst eller såld vara. Betalningen görs oftast elektroniskt via en banköverföring och när betalningen registreras på ditt konto kallas den för en inbetalning. När kunden betalar en faktura löper en viss tid (kredittiden 10-30 dagar) mellan inkomst- och inbetalningsdagen. Inbetalningen bokförs då som en minskning av kundfordringarna i företaget.

Inkomst: När du säljer en vara eller tjänst uppstår en inkomst, och är det som företaget ska ha i ersättning av köparen. Inkomsten uppstår oftast innan du får betalt så inkomstdagen är alltså då du fakturerar prestationen och bokför den som en kundfordring. Vid direkt kontant betalning sammanfaller inkomsten och inbetalningen.

Intäkt: En intäkt är en periodiserad inkomst, vilket betyder att intäkten är de sammanlagda inkomsterna i en viss period, till exempel en månad eller ett år. När du fördelar inkomsterna till rätt period (till exempel då varan levererats eller tjänsten har utförts) kallas det att du periodiserar inkomsterna. Intäkten sker alltså vid tillfället prestationen har utförts och inte när den faktureras eller vid betalningen.

På engelska: payment/income/revenue

EKONOMI-INFO, Sveriges största nyhetsbrev inom ekonomi, redovisning och skatter >>

Lilla Redovisningsskolan >>