Ordlista

Kontering, verifikationer och kontantmetoden. Det finns många krångliga termer i företagets ekonomi och redovisning. Vi reder ut begreppen.

Bokföring

Att bokföra innebär att skriftligt ordna, redovisa, sammanställa och rapportera företagets affärshändelser genom verifikationer; t ex bokföringsorder, kvitto eller faktura. Affärshändelser är i sin tur in- och utbetalningar som direkt påverkar ett företags resultat och ställning. Ordet bokföring kommer från begreppet ”att föra bok”. Alla affärshändelser ska bokföras i nummerordning, kronologisk ordning och efter vilken sorts händelse det är på olika konton. Syftet är att du som företagare ska ha koll på din verksamhet — att du ska kunna följa upp verksamheten och styra den mot de mål som företagets ledning har satt upp. Hur ett företag ska sköta sin bokföring regleras i bokföringslagen (1999:1078). Alla papper och material i bokföringen måste sparas i sju år.

Alla juridiska personer — personer med enskild firma, ett aktiebolag, handelsbolag eller en ekonomisk förening — är enligt lag skyldiga att bokföra.

Dubbel bokföring är när man bokför en affärshändelse i både debet och kredit med lika stort belopp och är det absolut vanligaste systemet för bokföring i hela västvärlden.

På engelska: book-keeping