Marknadsplan — vad är det och hur gör man en

2020-09-10

Är du i processen eller tankarna av att starta eget bolag. Då har du säkert koll på att det finns vissa planer du ska skissa upp i förhand? Affärsplan är en av de sakerna till exempel. Som ett komplement till affärsplanen ska du även göra en marknadsplan. Oroa dig inte, vi berätta hur och varför här!

Anledningen till att det är fördelaktigt att göra de här planerna innan du startar bolag är mest för att säkerställa att ditt bolag kommer att klara sig när det väl är igång. Det handlar om att undersöka och avgöra om din affärsidé behövs, om det finns en kundbas och om den kundbasen rimligtvis kommer att köpa din produkt eller tjänst.

Vad är en marknadsplan?
En marknadsplan är en strategisk plan på hur du ska nå dina affärsmål genom marknadsföring. Den ska redogöra för dina mål på ett väldigt tydligt, genomtänkt och enkelt sätt. Den ska leda läsaren pedagogiskt från målen till planerat genomförande och mätning av genomförandet. Hela ditt företag ska kunna läsa den och lätt förstå vart ni ska och vad som behöver göras för att nå dit.

Varför är den viktig?
Att skapa en marknadsplan är inte ett måste. Det är inte en affärsplan heller för den delen. Somliga investerare och banker kräver ibland att du har det för att känna sig trygga med att låna ut pengar till dig eller investera i din verksamhet. Men det är viktiga för din egen skull. Den strukturerar upp din verksamhet och dina insatser både kort- och långsiktigt och hjälper dig att hålla fokus på det som är viktigt och mest akut. Det hjälper dig också att illustrera för andra varför vissa insatser behöver göras och när.

Detta behöver du ha med
Vad ska då vara med i din marknadsplan? Jo, nämligen dessa punkter:

  • Syfte – vad är syftet med din marknadsföring? Ska du locka tillbaka gamla kunder? Hitta nya?
  • Handlingsplan – hur ska du lyckas med det? Vad ska du göra?
  • Målgrupp – hur ser din målgrupp ut? Dela gärna in flera målgrupper och beskriv dem så mycket du kan.
  • Kanaler och verktyg – vad behöver du för att kunna genomföra dina handlingar? Ska du trycka reklam eller skicka mail?
  • USP – formulera din unika säljpunkt, varför ska man välja dig och inte dina konkurrenter?
  • Identitet och tonalitet – vilka är ni? Beskriv företagets personlighet och hur ni vill tilltala målgruppen.
  • Budget – vad har ni för budget? Vad är rimligt för det ni vill uppnå? Försök uttrycka det i procent av din bruttoförsäljning.
  • Mätning och utvärdering – hur ska du mäta dina insatser, hur ofta och hur ska du värdera dem?

Vill du ha mer inspiration kring hur du kan utveckla ditt företagande? Då kan du kika in i vårt nyhetsrum » där vi samlat massa goda råd och tips för småföretagare, nya som mer rutinerade!