Håll motivationen uppe i slutspurten av pandemin!

2021-06-07

Som småföretagare så har det nu i över ett år varit en kamp för att få verksamheten att rulla. Kreativiteten har behövt ta en större plats än vanligt och definitionen av att “hålla ut” har fått en ny betydelse. Vi börjar nu se ljuset i tunneln och samhället börjar sakta men säkert gå mot det normala, men vi har en bit kvar och det är inte tid för att slappna av än. Vi ska här ge dig tips och råd som förhoppningsvis höjer motivationen inför slutspurten.

Pandemin har slagit hårt mot många men småföretagare är förmodligen en utav de grupperna som drabbats hårdast. Ekonomiska tapp som kanske lett till permitteringar eller uppsägningar kantat av en känsla av ovisshet, oro och ensamhet har påverkat många tappra småföretagare runt om i landet.

Om du är egenföretagare så är du förmodligen van vid att arbeta själv men vanligtvis fylls dagarna av kundkontakter, inspirerande möten med samarbetspartners och kanske i vissa fall en del resande. Sedan februari förra året har alla dessa aktiviteter blivit inställda och aldrig trodde vi väl i starten, att pandemin skulle få denna lamslående effekt. Men den riktiga krisen blev ett faktum och kampen pågår fortfarande.

Vissa marknader har skjutit i höjden under pandemin men de flesta har dalat och är du en av dem som driver din verksamhet på en marknad som har det tufft, så besitter du en förmåga utöver det vanliga. Att lyckas under dessa förutsättningar kräver en person som är lösningsorienterad in i märgen och som har ett enormt kreativt tänk. Nej tanken är inte att detta ska bli ett hyllningstal men vi vill ändå ge en eloge till de som kämpar.

Lägg upp en plan för framtida utveckling
För att höja motivationen i tider som dessa så behöver man berika sina arbetsdagar med med nya influenser. Kanske kan vi inspireras av andra småföretagare runt omkring oss och se på sin egen verksamhet från ett annat perspektiv. Nu finns verkligen möjligheten att lägga upp en plan för framtida utveckling. Kassan kanske inte växer men det behöver inte betyda att utvecklingen står still. Se den sista tiden som en fas där du planerar inför framtiden, sätter upp nya affärsmål och strategier för hur du ska ta dig in på nya marknader eller ta en större plats på din nuvarande.

Det blir viktigt att ha en struktur på ditt dagliga arbete och att du sätter upp deadlines för dig själv även om ingen annan kräver det av dig. Att sätta upp mål och delmål för framtiden är ett vinnande koncept och något som ofta höjer motivativationen i det dagliga arbetet. Ta kontakt med andra småföretagare för att utbyta tankar och idéer, vi behöver personer att bolla med för att ta oss framåt även nu. Många gånger blir vi kreativa tillsammans med andra och tankar väcks som annars kanske inte hade kommit till oss.

Gör utrymme för stimulans
Vi behöver även få till oss nya intryck och exponera oss för olika saker för att hjärnan ska stimuleras. Låt din arbetsplats vara flexibel, om du har ett kontor att vara på som tillåter avstånd kan det vara skönt att växla mellan det och hemmakontoret alternativt något närliggande coworking space eller fik. Vi behöver också försöka se situationen utifrån, för att få perspektiv på vad du faktiskt kan påverka och vad som inte går att göra någonting åt, har vi inte det så kan det bidra till onödig stress som inte tar oss någonstans.

Lägg upp en hållbar strategi för ekonomin – tänk proaktivt
Men ibland räcker det inte att vara kreativ när kassan tryter. Minskad efterfrågan på produkter tillsammans med obetalda kundfakturor kan leda till likviditetsbrist, vilket i sin tur gör det svårt att betala eventuella leverantörsfakturor, avgifter och löner. Här blir det viktigt att sätta upp kortsiktiga lösningar och kapa mer eller mindre onödiga utgifter tillsammans med en strategi som inte påverkar relationen med kunder och samarbetspartners negativt. Tänk proaktivt och försök se in i framtiden i den mån det går och bygg en hållbar plan.

Ur de begränsningar som vi upplever idag blir vi också tvingade att lyfta blicken vilket kommer leda till nya vanor och innovativa sätt att jobba på, som garanterat kommer att gynna dig i framtiden. Om du inte redan gjort det så är detta också ett perfekt tillfälle att ta dig an nya utmaningar. Kanske behöver du utöka dina kommunikationsinsatser och använda dig av nya plattformar för att nå en annan typ av publik för att bredda din målgrupp. Detta är en typ av marknadsföring som kan nå väldigt många men utan att behöva kosta mer än lite av din tid och kreativitet.

Håll modet uppe och fortsätt kämpa, vi går mot ljusare tider och en framtid som du kommer ta dig an med en ryggsäck full av erfarenhet, nya innovativa sätt att arbeta på och nytänkande idéer som kommer att gynna din verksamhet!

Behöver du förenkla ditt dagliga arbete när det kommer till ekonomin och lönehantering? Här kan du läsa vidare om våra bokföringslösningar för småföretagare »