Gör du löner i excel? Dags att tänka om!

2020-06-22

Det är inte helt ovanligt att småföretagare sköter sina löner i excel. Det är ett klassiskt knep och har för många varit väldigt hjälpsamt. Men, det innebär fler risker för att det blir fel än vad många tror och det är definitivt inte GDPR-säkert.

Att använda sig av excel är alltså varken helt säker när det kommer till GDPR och inte heller när det kommer till att lönerna ska bli helt korrekta. Visste du till exempel att det är förbjudet att bokföra i excel? Detta eftersom det går att ändra siffror i efterhand och det strider mot bokföringslagen.

Att lönerna sköts rätt och riktigt är lika viktigt för företaget som för den anställde. Det säger sig självt varför en anställds lön alltid ska bli rätt, men det är även avgörande för dig som företagare. Löner är troligtvis din största utgiftspost i bokföringen och stämmer inte bokföringen kommer du att stöta på ännu mer patrull.

För att garantera att lönehanteringen är korrekt och att ni följer GDPR är det därför bäst att ta hjälp av ett löneprogram.

Fördelarna med ett riktigt löneprogram
Den allra största fördelen med att använda sig av ett löneprogram är att du kan vara trygg med att det blir rätt. Och skulle det uppstå frågetecken eller osäkerheter så finns en support du kan vända dig till, där kunniga experter kan hjälpa dig. Du behöver helt enkelt inte famla i mörkret ensam. Vi på Hogia erbjuder två olika löneprogram; Windowsbaserade Hogia Lön och webbaserade Smart Lön.

I Hogias löneprogram får du:

  • Korrekt lön varje månad
  • Automatisk uträkning av skatter, arbetsgivaravgifter
  • Hjälp att hantera semester, sjuklön, VAB, föräldraledighet, drivmedelsförmåner och kostförmåner
  • AGI-anpassning
  • Enkelt framtagning av rapporter och säkerhetskopiering
  • Möjlighet till tilläggstjänster som förenklar din vardag

Tillvalstjänster som förenklar
I många löneprogram har du också möjligheten att ta del av olika tillvalstjänster som drastiskt kan förenkla vardagen för både dig och dina anställda.

Hogia har dessa tillval:

MyPayslip
MyPayslip är tillvalet som moderniserar din lönehantering. Den går att lägga till för såväl Smart Lön som Hogia Lön och hjälper dig att minimera din pappershantering, sänker dina kostnader och leder till slut till en bättre miljö. MyPayslip är en GDPR-anpassad molnbaserad tjänst som skickar lönespecifikationer och kontrolluppgifter till dina anställda. Läs mer »

Frånvarostöd
Tillägget Frånvarostöd kan du lägga till på Hogia Lön och det hjälper dig att hantera olika typer av frånvaro. Med det tillägget slipper du helt och hållet att hålla koll på olika typer av lönearter för olika typer av frånvaro. Istället sköter ett arbetsschema koll på antalet timmar och dagar för de olika lönearterna. Läs mer »

MyTime
Till Hogia Lön kan du även lägga till en tjänst som heter Hogia MyTime. MyTime fungerar som en digital stämpelklocka och hanterar scheman såväl som övertid, OB och flex. Du gör dig av med all manuell tidrapportering, som även resulterar i minskade felinmatningar. Läs mer »

Läs mer om Hogias lösningar för din ekonomi- och lönehantering »