Förenkla arbetet kring inventarier och lager med Prosmart

2021-05-28

Inventarier är för många ett huvudvärksframkallande moment. Man måste hålla koll på hur man ska skriva av dem och sen skriva ner alla rätta siffror och bokstäver i flera olika program. Det blir alltid krångel som gör att man bara vill ge upp. Men du, vi har lösningen på det. Vårt samarbete med Prosmart gör inventarier till en av de enklaste arbetsuppgifterna som nästan sköter sig självt.

Vad är inventarier?
Inventarier är tillgångar som köps in med syfte att användas i verksamheten. Detta kan vara diverse verktyg, kontorsmöbler, firmabilar, jobbdatorer och affärsinredning. Inventarier är avsedda att stadigvarande användas i företaget och skiljer sig från lagertillgångar som är tänkta att säljas eller förbrukas i snabbare takt. Det bästa med inventarier är att kostnaden får dras av, men på vilket sätt beror på vilken typ av inventarier som köpts in.

Läs mer om lager och hur du får koll på ditt lager här » 

Man brukar dela upp inventarier i två kategorier. Den första är anläggningsinventarier som har en förväntad livslängd på över tre år och som skrivs av genom avskrivningar. Om den förväntade verksamhetsperioden är 5 år så skrivs inventariet av på 20% varje år och är färdigbetald efter dessa 5 år. Självklart kan du fortsätta använda inventariet efter dessa 5 år, men det blir inte längre en kostnad för ditt företag.

Den andra kategorin innefattar förbrukningsinventarier. Det kan även kallas för korttidsinventarier eller inventarier som är av mindre värde. Där dras värdet för förbrukningsvaran av med en gång och samma år som föremålet köps in. Alltså behöver ditt företag inte dela upp kostnaden över ett par års tid. En förbrukningsinventarie får ha ett maxvärde på högst 22 200 kronor exklusive moms.

Slipp allt krångel med Prosmart
Som du kanske förstår är avskrivningar inte det roligaste och det kan även lätt bli fel. Har du dessutom flera olika typer av betal- och affärssystem blir det lätt krångligt. Ibland tvingas du även göra dubbelt jobb, då vissa system inte är integrerade med varann. Är du kund hos Hogia behöver du inte slösa massa tid på att göra samma arbete två gånger. Med vår samarbetspartner Prosmart minimerar du riskerna av att skriva av dina inventarier fel samtidigt som du sparar tid.

Den smidiga integrationen gör sammankopplingen mellan ditt ekonomisystem och affärssystem helt sömlöst. Du får alltså möjligheten att optimera dina vardagar och göra sånt du faktiskt tycker är kul istället för att göra samma arbete två gånger. Läs mer om vårt samarbete med Prosmart här »