Fallgropar - tips på hur du inte ramlar i

2022-11-25

Tyvärr är det många företag som startas men som aldrig blir äldre än tre år. Det kan bero på en hel del olika faktorer, men vi vill hjälpa dig att undvika några av de fallgropar som finns när du startar ditt företag. Häng med!

Nätverk
Se till att skaffa rätt typ av nätverk! Det finns många sätt att bygga sitt nätverk på, men det viktigaste är att du faktiskt gör det. När du väl byggt upp ett nätverk – vårda det. Annars finns risken att ditt nätverk dör ut och då har allt arbete varit förgäves.

Måste du köpa?
Det kan locka att köpa maskiner och inventarier eftersom då har du dessa alltid och du äger dem, men det finns en nackdel. Trots att det kan vara billigare på sikt att köpa så är det viktigt att tänka på din finansiering. Har du tillräcklig finansiering för ditt varulager? Att ha en tillräckligt bra finansiering påverkar din försäljning och möjlighet att växa. Därför är det extra viktigt att se till att detta fungerar först, innan du bestämmer dig för att köpa. Vi rekommenderar att du väntar med dina eventuella köp och leasar istället – som en säkerhet för dig och ditt företag.

Var beredd på förändringar
Tänk på att alltid försöka att strategiskt planera verksamheten. Det kan ske snabba förändringar och det är viktigt att du kan hantera dessa genom att alltid vara förberedd. Se till att alltid ha tydliga och realistiska mål och därefter strategier som kan uppfylla dessa. Vet du till exempel hur du ska göra för att minska på vissa kostnader om det skulle bli nödvändigt?

Delegera
Visst kan det kännas bra i början att göra allt själv? Det känns som att det går fortare och du vill säkert se till att det blir bra gjort. Men det går tyvärr inte att vara överallt samtidigt. Risken finns att allt faller om något händer dig, därför är det väldigt viktigt att delegera ansvar och uppgifter till andra. Det är såklart billigare att du gör saker och ting själv, men risken är att det kan kosta dig dyrt längre fram om du en dag inte kan göra det längre.

Syns du?
Att både synas och höras är inte så lätt som det låter. Det är självklart bra om du har en proffsig hemsida och att du marknadsför dig själv, men det kräver en viss eftertanke. Dessa två saker ger dig inte automatiskt massor av kunder utan du måste fundera på vem du riktar dig till. Vilken målgrupp tillhör dina kunder? Vart finns dessa att nå? Se till att ditt marknadsföringsarbete har en strategi och följ upp de resultaten du får för att se vad som fungerat eller inte fungerat bra.

Även om din affärsidé känns som ett vinnande koncept så krävs det hårt arbete för att inte hamna i de fallgropar som finns längs med vägen. Alla dessa faktorer kan kännas tråkiga och tidskrävande, men ger dig faktiskt nytta i längden för att ditt företag ska kunna växa. Läs mer här om vad som kan vara viktigt att tänka på för ditt företag!