E-fakturera till offentlig sektor

Det blir en tuff omställning för många småföretagare när alla fakturor till offentlig sektor från och med april 2019 måste vara elektroniska.

Ekonomi-info ställer några frågor till Anna Elverheim som är Hogias e-fakturaexpert och har arbetat många år med att hjälpa företag att digitalisera sina fakturaprocesser. Som ordförande i Nationellt forum för e-faktura jublade Anna när beslutet om obligatorisk e-faktura till offentlig sektor var klubbat. Läs hela artikeln här >>

Till Starta & Driva Företag säger Anna;

– Övergången till e-faktura måste göras hanterbar så att även små- och medelstora företag kan delta i de offentliga upphandlingarna. Men vi har tillgång till bra, enkla och prisvärda lösningar i Sverige och vinsterna med ett elektroniskt fakturaflöde är stora både för den enskilde företagaren och utifrån ett samhällsekonomiskt perspektiv, berättar Anna.

E-fakturorna måste vara i godkänt format enligt europeisk standard, pdf-fakturor eller inskannade fakturor kommer inte godkännas.
– Som företagare är det bra att börja förbereda sig genom att ta kontakt med sin systemleverantör för att se vilka lösningar de kan erbjuda för att på ett enkelt sätt komma igång.

I september öppnade Myndigheten för digital förvaltning, DIGG, som har ansvaret att stödja den offentliga sektorn och leverantörer i övergången till e-faktura. 

DIGG är skapad för att tänka nytt, hantera nya utmaningar och se nya möjligheter. Vi är ett nav för digitaliseringen av den offentliga sektorn. Vi stöttar och driver på. Vi är en myndighet, men vi gör inte jobbet ensamma. Med hjälp av andra samlar vi in och delar med oss av kunskap om hur man kan arbeta med digital verksamhetsutveckling – kunskap som hela den offentliga sektorn kan ha nytta av, säger Anna Eriksson, Generaldirektör Myndigheten för digital förvaltning.