Du vet inte om det – men du är bokförare på deltid!

2021-10-19

Som egenföretagare blir man lite av en expert på många olika saker. Man tvingas till det. Som nystartad har du ofta inte råd att leja ut olika sysslor utan blir så illa tvungen att lära dig nya saker och ta dig an alla utmaningar. Men, hur bra är inte det egentligen? Att du utvecklas och helt plötsligt märker – jag kan ju det här! Vissa saker flyger till och med förbi. Visste du att du till exempel är bokförare på deltid?

Som sagt, om du använder ett bokföringsprogram för att sköta ditt företags bokföring så är du redan bokförare på deltid. Konstigt va? Troligtvis har du inte sett dig själv på det sättet tidigare. Du minns säkert tiden innan du skaffade ett bokföringsprogram. Du vet, när du tänkte “orkar jag verkligen det där?”. Och nu gör du det!

Från och med nu kan du med väldigt små medel låsa upp stora framgångar.

Lär dig 5% mer och få ut 50% mer av din verksamhet
Steg ett för att utveckla sin verksamhet är såklart att lära sig bokföra. I början av den processen är man väldigt fokuserad på att göra allting rätt. Men, sen när det väl sitter och går som på räls, det är då du kan börja förvalta din kunskaper och verkligen utveckla din verksamhet.

Det finns nämligen en hel del sätt du kan använda och förvalta din bokföring på för att utveckla ditt företag.

Hur kan jag använda min bokföring?
När du bokför, speciellt om du bokför löpande, får du tillgång till data och information som du kan använda för att ta lönsamma affärsbeslut. Genom att ta ut rapporter baserade på din bokföring kan du svart på vitt se vilka aktiviteter som är mest och minst lönsamma i ditt företag. Du får ett beslutsunderlag som du kan använda för att spara in på det som inte är nödvändigt och investera i det som är värdefullt.

Att ha data och siffror som du kan förlita dig på och fatta beslut efter är en stor trygghet. Trots det är det få småföretagare som gör det. Ofta beror det på att man helt enkelt har för mycket att göra för att kunna vara framåtlutad i sin verksamhet.

Så lär du dig mer
Hos Hogia Small Office kan du lära dig allt från grundläggande till mer avancerade sätt att använda sin bokföring på. I våra utbildningar får du vägledning och hjälp att själv utvecklas och kunna få ut mer av din bokföring.

Nyfiken på våra utbildningar?