Därför ska du annonsera i sociala medier

2021-02-17

Trots att det finns mycket statistik på hur mycket småföretagare kan vinna på att annonsera i sociala medier är det fortfarande ett outforskat område för många. För just småföretagare finns det nämligen många fördelar med den typen av marknadsföring. Här kan du läsa mer om hur sociala medier kan hjälpa dig och hur du ska bära dig åt när du vill börja! 

Vad kan du vinna på annonsering i sociala medier?
Det finns en drös anledningar till att olika sociala medieplattformar är värdefulla för dig som småföretagare att utforska. Vi ska självklart gå igenom dem en för en.

  • Du kan driva trafik till din hemsida genom sociala medier
  • Dina kunder rör sig garanterat där
  • Du kan förbättra din ranking på Google
  • Att visa upp sig i sociala medier ökar din trovärdighet
  • Du kan lära dig mycket om din målgrupp
  • Genom sociala medier ökar du kunskapen och kännedomen om ditt företag
  • Ofta ökar dina konverteringar genom sociala medier
  • Sist men inte minst – att marknadsföra sig i sociala medier är väldigt kostnadseffektivt

Så här gör du
Det är viktigt att komma ihåg att du inte måste lära dig allt på en dag. Att annonsera för sitt egna bolag i sociala medier behöver varken vara svårt eller jobbigt. Faktum är att det är en möjlighet att ta en sak i taget och testa sig fram. För varje annons bestämmer du nämligen själv exakt hur mycket pengar du vill spendera. Alltså skulle du likväl kunna lägga 50 kr som 2 000 kr.

  • Om du inte redan har ett så registrera ett Facebook- och Instagramkonto till ditt företag
  • Via Facebook kan du sedan komma in på ett adminverktyg som heter Facebook Ads Manager
  • I Ads Manager kan du sedan klicka på “skapa annons”. Samtidigt som du skapar din första annons skapas även ditt annonskonto
  • Facebooks annonsverktyg är pedagogiskt och du kommer snabbt att se att du kan välja målsättning, målgrupp och placering
  • Du kan även välja hur länge du vill annonsera och hur mycket pengar du vill lägga
  • I verktyget kan du skapa kampanjer för både Facebook och Instagram

Tänk på det här när du ska annonsera
En viktig sak att tänka på när du ska skapa dina annonser är att sätta kunden/ målgruppen i fokus. Ett tips är att tänka annorlunda när du ska göra din annons. Istället för att tänka på vad du vill berätta så ska du tänka på vad mottagaren vill veta. Vad är viktigt för dem? På vilket sätt löser du ett problem för dem? Sen väljer du att vinkla annonsen med det budskapet istället.

Vi har ett nyhetsrum där du som småföretagare kan hitta en mäng olika tips, råd och inspirerande artiklar som kan hjälpa dig utveckla din verksamhet! Du hittar nyhetsrummet här.