7 nycklar till ökad omsättning

Drömmer du om att växla upp ditt företag till nästa nivå? Kanske har du som mål att dubbla omsättningen eller anställa mer personal. Eller drömmer du om att tjäna mer pengar samtidigt som du jobbar mindre? Här listar vi 7 nycklar till ökad omsättning som kan förändra vardagen för både dig och ditt bolag!

När man precis har startat ett företag så har man ofta många drömmar och planer för vad man vill åstadkomma. Vissa av oss drömmer om ekonomisk framgång, andra brinner för den produkt man skapar och många av oss drömmer om ett liv där vi själva kan styra över vår tid och vårt arbete.

Oavsett vad du drömmer om så är bolagets omsättning en förutsättning för att du ska kunna nå dina mål och förverkliga dina drömmar! För ju bättre det går för vårt bolag desto mer frihet får vi att bestämma vad vi vill göra med vår tid och våra pengar.

Och att nå dit behöver inte alltid vara så svårt. Med några enkla knep kan du förändra vardagen för både ditt företag och för ditt liv!

1. Höj dina priser – våga ta betalt
En osäkerhet kring hur mycket man ska våga ta betalt är en av de gemensamma nämnarna för många som nyss har startat företag. Men faktum är att du ofta kan ta mer betalt än du tror! Och små förändringar i priserna gör ofta stor skillnad. Testa att höja dina priser 10 % och se hur kunderna reagerar. Om du inte vill riskera något för dina befintliga kunder så kan du istället testa att ange ett högre pris till nya kunder och se vilken reaktion du får. Om ingen höjer på ögonbrynen trots att du angett en högre summa än vad du brukar så vet du att du kan höja dina priser.

2. Sätt mål!
Det låter kanske enkelt, men faktum är att vi ofta glömmer bort att planera framåt i tid när vi har mycket att stå i här och nu. Om du är i uppstarten kanske du säljer och producerar så mycket du kan och försöker se till att varje dag skapa värde. Det är så klart superbra, men med definierade mål kan du skapa ännu mer resultat samtidigt som du bygger ett mer långsiktigt värde. Med tydliga mål blir det enklare att varje dag bestämma vilka arbetsuppgifter du ska prioritera.

3. Få koll på hur det går för företaget
Bokföring är inte bara till för att redovisa dina kvitton och fakturor. Det är ett viktigt verktyg för att få koll på hur det faktiskt går för ditt företag!
Med ett bra program så får du helt enkelt en överblick kring dina intäkter och utgifter. Då ser du svart på vitt vad du behöver fokusera på för att företaget ska gå enligt din plan. Kanske inser du att du behöver sälja mer, att du behöver ta mer betalt för att få rätt marginaler eller så ser du att det snart är dags att anställa ytterligare en person!

4. Automatisera din administration och få mer tid att sälja!
Att göra manuellt arbete tar tid. Om du gör samma sak flera gånger så är det ofta bättre att hitta system som sparar dig tid, även om det kostar en liten slant. Lägg hellre några hundralappar på bokföringsprogram som sparar dig flera timmar i månaden och använd istället tiden till att sälja! Här kan du till exempel läsa mer om hur enkelt det kan vara att fakturera med ett bra system »

5. Utnyttja dagar och kvällar rätt
De flesta som driver små företag jobbar mer än vad anställda gör. När dagarna inte räcker till så använder man kvällar och helger för att komma ikapp allt som ska göras. Men tänk smart när du planerar din vecka. Försök att använda dagtid när de flesta andra arbetar till interaktion med kunder och anställda. Använd kvällarna till administration och för att bokföra, analysera siffror och skicka offerter.

6. Glöm inte att sälja igen till dina kunder
Många av oss är så målinriktade och fokuserade på att hitta nya kunder, att vi glömmer bort de kunder som vi redan har sålt till innan. Men dessa kunder kan vara en riktig guldgruva, speciellt om vi vet att vi har levererat ett bra värde till dem. Att regelbundet ta tid för att höra av sig till tidigare kunder och fråga om de behöver hjälp igen kan vara ett bra sätt att öka sin omsättning på både kort och lång sikt!

7. Fakturera i förskott
Är du en av dem som känner en osäkerhet kring att våga ta ordentligt betalt från kunder? Då kanske det känns extra nervöst att våga be om att få fakturera i förskott. Men faktum är att många kunder är vana vid förskottsfakturering. Testa att skicka fakturor i förskott, det värsta som kan hända är att kunden tvekar och då kan du ju alltid kommunicera att det är en förhandlingsfråga och erbjuda att kunden får betala i efterhand.