5 tips inför uppstart

2022-07-04
Ska du starta eget företag? Grattis! Du står nu inför en tid av mycket jobb men oändliga möjligheter. Vi ska därför passa på att skicka med dig några väl valda råd och tankeställare inför din uppstart!

Det finns oändligt många anledningar till att starta eget. Och det finns lika många checklistor och guider till hur du bär dig åt på bästa sätt. Till exempel kan du ladda ner vår kompletta guide. Därför ska vi inte ge dig ännu en sådan. Utan denna gång ska vi fokusera på de ack så viktiga punkter som ofta saknas i andra listor.

Starta en hemsida
När man startar ett eget företag är det väldigt viktigt att komma igång med försäljning. Och ett stort kliv på vägen är att skaffa en hemsida. På så sätt kan folk till exempel hitta dig, din information och dina kontaktuppgifter. Dessutom kan du bli hittad på olika sökmotorer genom att fylla din hemsida med relevant innehåll. Visste du att du kan skapa din hemsida själv? Kom ihåg att du behöver registrera ett domännamn för att komma igång.

Läs mer om hur du bygger din egen hemsida här »

Marknadsför dig och ditt varumärke
Marknadsföring är även det en viktig del av försäljningen. För att få nya kunder är det bra att genomföra olika insatser. Det kan till exempel handla om fysiska annonser, digitala annonser, sociala medier eller att helt enkelt prata med människor om ditt företag. Oavsett vilken av metoderna du väljer bör du formulera tydliga budskap så att det är enkelt att förstå vad du säljer och vad dina kunder vinner på din produkt eller tjänst.

Har du koll på support?
Många underskattar behovet av en bra support. När en kund gör sin efterforskning och ska bestämma vem man vill köpa sin vara eller tjänst ifrån är det inte ovanligt att man hör av sig för att ställa frågor. Då behöver du kunna bemöta de frågorna. Och det måste vara tydligt var man kan vända sig med sina frågor. Supporten är även avgörande för att kunder ska bli återkommande hos dig.

Hur viktig är en bra support?

Anlita eller anställa?
Man kan inte alltid göra allting själv. Delvis för att det nästan är omöjligt att vara mest lämpad för alla uppgifter men även för att det inte heller är fördelaktigt för verksamheten. Vissa väljer att anställa medarbetare för att fördela uppgifterna, medan andra väljer att skapa sig ett nätverk av personer där man kan ta hjälp av och anlita varandra. Många kunder lockas av möjligheten att kunna vända sig till ett ställe för att få helomfattande hjälp. Med hjälp av medarbetare, eller samarbetspartners, med andra kompetenser än vad du har kan du ge kunderna ett mer attraktivt erbjudande.

Hitta rätt bokföringsprogram
Sist men inte minst kan man vinna mycket på ett enkelt och prisvärt bokföringsprogram. Med Hogia Smart Bokföring bokför du till exempel i molnet, vilket betyder att du kan göra det när du vill och var du vill.

Läs mer om Hogia Smart Bokföring »