5 SEO-tips till småföretagare

2021-03-12

I Sverige googlas det 55 miljoner gånger varje dag och de siffrorna fortsätter att växa hela tiden. Det är ingen slump vilka sidor som dyker upp överst vid en Google-sökning – utan ofta är det ett smart SEO-arbete som ligger bakom toppresultaten. Vi förklarar vad begreppet innebär och ger dig tips på hur du kan ranka högre på Googles sökträffar.

Vad är SEO?
SEO står för Search Engine Optimization – eller sökmotoroptimering – och betyder kort och gott att optimera sin webbplats för att lyckas ranka högt på sökmotorer. Även om SEO inte är direkt kopplat till Google så används det synonymt, i och med att Google är den överlägset mest använda sökmotorn.

Att hamna högt upp på en Google-sökning kan liknas vid ett skyltfönster – där det bästa och mest relevanta innehållet visas först. När vi söker på ett ord eller fras så nöjer vi oss ofta med ett av de första resultaten som Google visar upp. Utan att ens titta vidare på sida två eller tre. Med andra ord blir det viktigt att synas längst fram i skyltfönstret för att kunna driva mer trafik till webbplatsen.

Här är några tips på hur du kan ranka högre på Google.

Användarupplevelse är A och O
Visst är det tråkigt och oinspirerande när man hamnar på en webbplats helt utan design och struktur. I de allra flesta fall tar det inte många sekunder innan “bakåt-knappen” fyller sin funktion. Undvik det genom att bygga en visuellt snygg webbplats där bilder och text fungerar bra tillsammans och det är enkelt för besökaren att hitta rätt information. Ju längre besökare stannar på din sajt desto bättre för din ranking.

Identifiera och förstå din målgrupp
Börja med att förstå vad det är målgruppen är ute efter, vilka ord de söker på och vilka intentioner de har med sökningen. Genom att förstå din målgrupp kan du skapa en strategi för hur din webbplats ska bli relevant för besökaren. Lyckas du med det så ökar chanserna för att ranka högre på Google.

Högkvalitativt innehåll
När du vet vad din målgrupp använder för sökord och vad de har för intentioner kan du börja skapa högkvalitativt innehåll som gör att besökaren vill fortsätta läsa och samtidigt får sina frågor besvarade. Om inte besökarna gillar ditt innehåll så kommer inte heller Google att göra det. Tänk på att bygg intressant innehåll runt de ord som din målgrupp kan tänkas söka på.

Länkar till din webbplats ger pluspoäng
Googles algoritmer är topphemliga och förändras ständigt, ingen vet precis vad som avgör vilka webbplatser som kommer att hamna högst upp på Google. Däremot är länkar in till din webbplats en viktig del i sökmotoroptimeringen. I synnerhet om länkarna kommer från andra högt värderade webbplatser.

Tekniska lösningar gör skillnad
Bland tusentals faktorer som avgör rankning på Google så är också de tekniska lösningarna viktiga. Se till att webbplatsen är mobilanpassad och inte har några brutna länkar – det vill säga sidor som inte går att hitta. För att Google ska värdera din webbplats högt gäller det också att inte ha en för lång laddningstid.

Det är bra att ha med SEO som en del av ditt marknadsföringsarbete. Det hjälper dig att öka din organiska trafik och i längden förbättra sin försäljning. Det allra bästa är dock att kombinera ditt SEO-arbete med annonsering om du kan. På så sätt kan du driva in både organisk och köpt trafik till din sajt. Läs mer om hur och varför du ska annonsera här »