3 digitala verktyg som hjälper småföretagare att spara tid
2020-05-07
Som småföretagare är det ofta mycket att göra och hålla koll på. Tiden kan ibland kännas knapp och smarta verktyg är A och O för att ta sig igenom arbetsdagen på ett smidigt sätt. Vi har listat tre bra digitala verktyg för att du som småföretagare lättare ska kunna effektivisera dagen och få en överblick över ditt arbete.
Trello
Trello är ett gratisverktyg som används av mängder av företag, stora som små. Trello hjälper dig att smidigt planera och idégenerera digitalt istället för att göra fysiska listor eller post-it-lappar vilka kan vara lätta att tappa bort eller slänga. På Trello gör du helt enkelt anteckningstavlor i ett digital format vilket ger dig en bra överblick över arbetet. Du bestämmer själv över design och rubriker vilket gör att du kan anpassa verktyget till just din verksamhet. Trello passar extra bra om ditt företag arbetar mycket med projekt eftersom att anteckningstavlorna kan delas sinsemellan medarbetare. Tillsammans har ni full uppsikt på vilket arbete som ska göras, deadlines och framtida uppdrag medan projektledare hela tiden kan följa arbetet. Verktyget hjälper dig att organisera och effektivisera arbetsdagen vilket frigör tid i verksamheten som annars hade lagts på att strukturera och organisera.
Toggl
Toggl är ett digitalt effektiviseringsverktyg för dig och dina anställda. När du använder Toggl startar du en klocka för att enkelt kartlägga var och hur mycket tid ditt företag lägger på olika uppgifter och projekt. Med hjälp av klockan får du dessutom en större inblick i prissättning eftersom att du efter en tids användning kommer att ha mer koll på hur lång tid olika uppdrag eller tjänster tar att utföra – vad genererar pengar och vad gör inte? Toggl följer helt enkelt upp tiden som din verksamhet lägger på olika projekt vilket gör att du lättare kan distribuera arbetsdagen. Toggl finns både som app och webbplats och när du börjar använda tjänsten synkas all din tidsuppföljning oberoende av i vilket forum du startat klockan. De första 30 dagarna av användning är kostnadsfria, därefter kan du köpa ett paket eller få ett skräddarsytt erbjudande för dig och ditt företag.
Boomerang
Boomerang är ett tillägg som du kan lägga till i din Gmail och aldrig igen kommer du att glömma ett viktigt mail. Boomerang ser till att du kan bestämma en tid som ett viktigt mail skickas tillbaka till dig, samtidigt som du tillåts tömma din inkorg. Du trycker helt enkelt på mailet och lägger in den tid och det datum du vill ha tillbaka det och sedan försvinner det från inkorg som till synes blir tom. När det sedan är dags att bli påmind om mailet får du tillbaka det. Boomerang tillåter dig även att schemalägga när dina mail ska skickas till andra. Det är ett schysst sätt att undvika att skicka mail till folk klockan 23, trots att du kanske jobbar då.
Vill du ha fler tips som passar dig som småföretagare, som hjälper till att effektivisera vardagen och optimera ditt arbete? Då hittar du det här »